Herziene richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen treden per 2022 in werking
Nieuwsbericht | 17-05-2021
De herziene richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen zijn de eerste reeks staatssteunregels die na de eerdere aankondiging van de mededeling over de Europese Green Deal (2019) en de mededelingen over de Europese industriële (2020) en digitale strategieën (2020) zijn herzien en enigszins zijn aangepast aan deze strategieën.
Regionale steun is een belangrijk instrument voor lidstaten om regionale ontwikkeling te versterken. De Commissie heeft de herziene richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen goedgekeurd na een eerdere evaluatie van huidige staatssteunregels in 2019 en een uitgebreide raadpleging van alle belanghebbenden in 2020 over de ontwerptekst.
Achtergrond van de richtsnoeren inzake regionale steun
Er bestaan regionale verschillen binnen Europa op het gebied van economisch welzijn, inkomen en werkloosheid. Met regionale steun moet de economische ontwikkeling van achterstandsgebieden in Europa ondersteund worden waarbij tegelijkertijd een gelijk speelveld tussen de lidstaten wordt bereikt.
In de (bestaande) richtsnoeren regionale steun (2014-2020) zet de Commissie al uiteen onder welke voorwaarden regionale steun als verenigbaar met de interne markt kan worden beschouwd en legt zij de criteria vast om de gebieden te bepalen die voldoen aan de voorwaarden van artikel 107, lid 3, onder a) en c) van het EU- Werkingsverdrag .Bij de steungebieden onder a) gaat het kortgezegd om steunmaatregelen ter bevordering van de economische ontwikkeling van streken waarin de levensstandaard abnormaal laag is of waar een ernstig gebrek aan werkgelegenheid heerst. Bij steungebieden onder c) gaat het kortgezegd om steunmaatregelen om de ontwikkeling van bepaalde vormen van economische bedrijvigheid of van bepaalde regionale economieën te vergemakkelijken.
Bijlagen bij de richtsnoeren identificeren de gebieden met de grootste achterstand - de zogenoemde steungebieden onder a) - en de vooraf vastliggende steungebieden onder c) waartoe vroegere steungebieden onder a) en dunbevolkte gebieden behoren.
Lidstaten kunnen de zogenaamde niet vooraf vastliggende steungebieden onder c) aanwijzen, met inachtneming van de voorwaarden in (de bijlagen van) de richtsnoeren. Lidstaten moeten hun voorstel voor regionale steunkaarten ter goedkeuring bij de Commissie aanmelden. De richtsnoeren bevatten daarom ook regels op basis waarvan de lidstaten regionale steunkaarten kunnen opstellen om aan te geven in welke geografische gebieden ondernemingen regionale steun kunnen ontvangen (steungebieden) en tot welke hoogte (steunintensiteit).
Relatie herziene richtsnoeren en evaluatie staatssteunregels
Als onderdeel van de lopende herziening van de mededingingsregels werd begin 2019 al een aanvang gemaakt met de evaluatie van de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen. Die evaluatie vond plaats in het kader van een zogenaamde fitnesscheck ( geschiktheidscontrole ) van een groter pakket van staatssteunregels, als onderdeel van het traject voor de modernisering van het staatssteunbeleid (uit 2012). Met de evaluatie werd nagegaan of bestaande staatssteunregels nog steeds geschikt zijn voor het beoogde doel. Die evaluatie was gebaseerd op eigen analyses van de Commissie, openbare raadplegingen, sommige studies van externe consultants of gerichte raadplegingen van specifieke belanghebbenden.
In oktober 2020 publiceerde de Commissie een samenvatting van de resultaten van die evaluatie in een werkdocument van de diensten van de Commissie ( zie ECER-bericht ). De conclusie was dat het systeem en de regels voor het toezicht op staatssteun geschikt zijn voor het beoogde doel. Individuele regels, zoals de bijvoorbeeld de (bestaande) richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen, moesten echter wel worden aangepast, mede in het licht van de recente Europese Green Deal en de industriële en digitale strategieën van de EU.
Staatssteunregels vormen een essentieel onderdeel van de groene transitie. Dit blijkt ook uit de Europese Green Deal en de resultaten van de geschiktheidscontrole. De Commissie vervroegt daarom de herziening van de relevante staatssteunrichtsnoeren naar eind 2021. Het gaat daarbij onder meer om de richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen, de mededeling over belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang (IPCEI), het steunkader voor onderzoek, ontwikkeling en innovatie, de richtsnoeren risicofinanciering, de richtsnoeren inzake milieu en energie en de relevante bepalingen van de algemene groepsvrijstellingsverordening (AGVV). Andere staatssteunregels - die deel uitmaakten van de geschiktheidscontrole - zullen op middellange termijn worden herzien. Zie voor een handzame tijdlijn ook deze webpagina (onderaan).
Belangrijkste elementen van de herziene richtsnoeren regionale steun
De herziene richtsnoeren voor regionale steunmaatregelen bevatten een aantal aanpassingen ter vereenvoudiging, verwerken ervaringen die bij de toepassing van de vorige regels zijn opgedaan en weerspiegelen de nieuwe beleidsprioriteiten vanuit de Europese Green Deal, de industriële en digitale strategieën. De belangrijkste elementen van de herziene richtsnoeren zijn:
Ook blijven de richtsnoeren waarborgen bevatten om eerlijke concurrentie binnen de interne markt te behouden en te voorkomen dat lidstaten overheidsgeld gebruiken om aan te zetten tot het verplaatsen van banen van de ene EU-lidstaat naar de andere.
De herziene richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen treden in werking op 1 januari 2022. Op die manier hebben de lidstaten voldoende tijd om hun toekomstige regionale steunkaarten voor te bereiden en bij de Commissie aan te melden. De Commissie neemt over die regionale steunkaarten een individueel besluit per lidstaat.
Meer informatie: