Jaarlijkse State Aid Scorebord 2021 gepubliceerd
Nieuwsbericht | 09-09-2022
Het scorebord voor staatssteun 2021 , dat op 6 september 2022 door de Europese Commissie is gepubliceerd en betrekking heeft op de uitgaven van EU-lidstaten voor staatssteun in 2020, toont het belang van het staatssteunbeleid om een billijke interne markt te behouden. Door dat beleid kunnen de lidstaten ondernemingen ondersteunen in tijden van acute en onvoorziene crises. Uit het scorebord blijkt dat lidstaten in2020 ruim 384 miljard euro aan staatssteunmaatregelen hebben toegekend voor alle doeleinden, waarvan ruim 227 miljard euro aan zwaar door de coronapandemie getroffen bedrijven om ze overeind te houden.
Het jaarlijkse scorebord voor staatssteun (zie voor meer informatie ook de website Europese Commissie) biedt een algemeen overzicht van de EU-uitgaven voor staatssteun op basis van de staatssteunrapportages die lidstaten hebben ingediend. Bijlage III (p. 165- 168) van het Scorebord bevat de uitkomsten van de door Nederland gerapporteerde gegevens.
Het scorebord voor staatssteun 2021 bevat de steunuitgaven van de 27 EU-lidstaten plus het Verenigd Koninkrijk in 2020. Daaruit blijkt onder meer dat:
Achtergrond Op 19 maart 2020 werd het tijdelijk steunkader aangenomen, waardoor lidstaten de ruimte kregen om maximaal gebruik te maken van de flexibiliteit van de staatssteunregels om de economie te stutten bij de uitbraak van het coronavirus. Het tijdelijke steunkader voor COVID werd zes maal gewijzigd: op 3 april, 8 mei, 29 juni, 13 oktober 2020, 28 januari en 18 november 2021 (zie ook dit ECER-bericht ). In mei 2022 werd aangekondigd dat het tijdelijke steunkader niet meer zal worden verlengd tot na de vastgestelde vervaldatum van 30 juni 2022 (zie ook ECER-bericht ).
Het tijdelijke steunkader voor COVID vormde een aanvulling op vele mogelijkheden die lidstaten hebben om maatregelen te nemen om bedrijven te vergoeden voor schade die rechtstreeks het gevolg is van uitzonderlijke omstandigheden of maatregelen om hulp te bieden aan bedrijven met liquiditeitstekorten die dringende reddingssteun nodig hebben.
Daarnaast nam de Commissie op 23 maart 2022 een tijdelijk crisiskader staatssteun aan (zie ook ECER-bericht ), zodat de lidstaten de flexibiliteit binnen de staatssteunregels kunnen benutten om de economie te ondersteunen in de context van de Russische invasie van Oekraïne.
De Commissie heeft al sinds mei 2012 een ambitieus programma voor de hervorming van het staatssteunbeleid lopen (“ modernisering van het staatssteunbeleid (SAM) ”) met drie nauw verbonden doelstellingen: i) groei bevorderen op een versterkte, dynamische en concurrerende interne markt; ii) handhaving toespitsen op zaken met de grootste impact op de interne markt; en iii) regels stroomlijnen met het oog op snellere besluitvorming. Door de modernisering kunnen lidstaten snel staatssteun bieden ter bevordering van investeringen, economische groei en baancreatie, en kan de Commissie haar staatssteuntoezicht toespitsen op de gevallen die de mededinging het meest dreigen te verstoren.
In januari 2019 begon de Commissie, conform haar richtsnoeren voor betere regelgeving , met de evaluatie van staatssteunregels die zijn vastgesteld in het kader van de modernisering van het staatssteunbeleid, waaronder de richtsnoeren inzake staatssteun voor milieubescherming en energie en de mededeling over belangrijke projecten van gemeenschappelijk Europees belang (IPCEI). De resultaten van de evaluatie zijn samengevat in een werkdocument van de diensten van de Commissie. De mijlpalen zijn ook terug te vinden op het portaal voor betere regelgeving . Een overzicht van alle toepasselijke staatssteunregels, met inbegrip van de reeds gewijzigde regels, zijn op de website van de Commissie te vinden.
Meer informatie: Persbericht Europese Commissie ECER-dossier : Staatssteun