Op deze pagina:
Waar vind ik uitleg over afkortingen en vreemde termen?
Waar vind ik meer uitleg over de Raad, het Europees Parlement, de Commissie?
Wat is comitologie?
Wat is delegatie?
Naar boven
Welke bevoegdheden heeft een informele Raad?
Welke instrumenten staan ten dienste van het voorzitterschap voorafgaand aan een Raad?
Enkele dagen voor de Raad vindt een off-the-record achtergrondbriefing plaats met de Voorzitter van de Raad (= bewindspersoon) voor de (inter-) nationale media over de agenda, gevolgd door een Q&A sessie.
RS stelt voorafgaand aan deze briefing een achtergrondnotitie op in EN en FRA over de agenda van de Raad (neutraal opgestelde tekst). Deze notitie wordt gepubliceerd op de website van de Raad.
Vlak voor de Raad vindt er een kort statement door voorzitter (bewindspersoon) plaats. Statement wordt voorbereid door het voorzitterschap (woordvoering PV i.s.m. departement) en betreft een eenzijdig verhaal over de agenda van de Raad (waar gaan we het vandaag over hebben). Statement wordt gefilmd en op de website van de Raad geplaatst.
Welke instrumenten staan ten dienste van het voorzitterschap tijdens een Raad?
Als de Raad een besluit neemt wordt er een flash press release uitgebracht. Concept wordt opgesteld door RS en voorgelegd aan PV. PV zorgt voor afstemming met Den Haag. Bij voorkeur bevat een flash press release ook een quote van de betrokken bewindspersoon.
Welke politieke handelingen kan de Raad vaststellen?
Een algemene oriëntatie of general approach. Dit betreft een politiek besluit van de Raad waarin een voorlopig standpunt over een wetgevingsvoorstel wordt vastgesteld ten bate van de onderhandelingen met het EP. Een algemene oriëntatie wordt in de regel vastgesteld volgens dezelfde stemprocedure als het uiteindelijke besluit.
Een politiek akkoord. De Raad bevestigt een compromis tussen de instellingen over een Commissievoorstel, voordat de tekst formeel door de Raad wordt aangenomen (betreft in een co-decisieprocedure de situatie waarin Raad en EP in tweede lezing of vroege tweede lezing een akkoord bereiken over een wetgevingsvoorstel).
Raadsconclusies. Dit zijn politieke juridisch niet bindende afspraken (handeling zonder rechtsgevolg). De Raad besluit in de regel met consensus (gegroeide praktijk) over Raadsconclusies. Besluitvorming bij consensus betekent dat alle lidstaten zich kunnen vinden in het besluit. Er hoeft geen stemming plaats te vinden. Stemonthouding is niet mogelijk. Indien de Raad bij uitzondering handelingen in de vorm van conclusies vaststelt die wel rechtsgevolgen hebben of zullen hebben, gelden de stemvoorschriften waarin de Verdragen voorzien voor de vaststelling van die handelingen (gekwalificeerde meerderheid of unanimiteit). Als de Raad standpunten met rechtsgevolg in de vorm van conclusies aanneemt op het gebied van het GBVB geldt bijvoorbeeld unanimiteit.
Welke instrumenten staan ten dienste van het voorzitterschap na een Raad?
Persconferentie: statement door VZ van de Raad en statement door Commissaris, gevold door Q&A. Statement en Q&A worden voorbereid door het voorzitterschap (woordvoering PV i.s.m. departement). Persconferentie wordt gefilmd en op website Raad geplaatst.
Van elke Raad worden raadsverslagen gemaakt. Zowel het Raadssecretariaat als de betrokken bewindspersoon maakt een verslag. Het verslag van het RS wordt gepubliceerd op de website van de Raad. Het verslag van de betrokken bewindspersoon heeft een nationaal doel en wordt vastgelegd in kamerstukken.
Wat houdt het initiatiefrecht van de Commissie in?
Wanneer mag de Raad een voorstel tegen de zin van de Commissie wijzigen?
Mag de Commissie een voorstel tegen de zin van de Raad zo maar weer intrekken?
Wat is een impact assessment?
Waar vind ik de afspraken over het finaliseren van teksten waarover EP en Raad overeenstemming hebben bereikt?
Is het correct om in een aanbeveling aan de lidstaten het werkwoord “moeten” (“shall”) te gebruiken?
Waar is geregeld hoe een onderwerp op de agenda van de Raad komt en wie bepaalt of het er weer vanaf moet worden gehaald?
Wat is een politiek akkoord?
Kan de Juridische Dienst van de Raad verplicht worden om aan te schuiven bij overleggen van gelijkgestemde lidstaten?
Kunnen voorbereidende instanties van de Raad, zoals raadswerkgroepen, stemmen?
Moeten alle besluiten van raadswerkgroepen door naar Coreper en de Raad?
Kan de Europese Raad schriftelijke besluiten vaststellen?
Is er nog steeds sprake van de eerste lezing als het EP al plenair heeft gestemd en een wetgevingsresolutie heeft aangenomen?
Wat betekent QMV en hoe wordt er dan gestemd?
Wat is het verschil tussen consensus en unanimiteit?
Is onthouding van stemmen bij meerderheidsstemming een tegenstem?
Wat is de stemregel bij het vaststellen van Raadsconclusies?
Wat is de stemregel bij het vaststellen van een General Approach?
Hoe wordt besloten over een General Approach, als de lidstaten de rechtsgrondslag willen wijzigen naar een rechtsgrondslag met een andere stemprocedure, maar de Commissie is het hier niet mee eens?
Wat is een verzwaarde QMV?
Wanneer is er sprake van een verzwaarde QMV?
Welke stemregel geldt voor een besluit van de Raad om een juridische procedure te beginnen?
Wat is de stemregel voor het vaststellen van de Raadsagenda?
Wat is de stemprocedure in de Raad als de Raad zonder instemming van de Commissie afwijkt van het Commissievoorstel of de rechtsbasis van het voorstel wijzigt?
Wat is een triloog?
Kan een triloog ook worden georganiseerd als de Raad pas een gedeeltelijke algemene oriëntatie (partial general approach) heeft vastgesteld?
Kan een triloog ook plaatsvinden zonder machtiging van Coreper?
Moet ik als voorzitter een behandelvoorbehoud van de Tweede Kamer melden?
"De kamer wil een behandelvoorbehoud. Ogv de goedkeuringswet VvL moet ik een parlementair voorbehoud melden in Brussel. Maar kan ik dat wel doen als ik voorzitter ben?" Antwoord: de 'Nederlandse stoel' kan dat melden.
Kan ik als voorzitter een voorstel in stemming brengen als de Kamer niet wil dat de regering instemt met het voorstel?
Vraag: De Kamer wil niet dat de regering instemt met een voorstel. Kan ik als voorzitter het voorstel wel in stemming brengen, zonder instemming TK?
Antwoord: Ja dat kan. Het voorzitterschap kan bovendien verplicht worden een voorstel in stemming te brengen op initiatief van een lid van de Raad of van de Commissie, voor zover een meerderheid van de leden van de Raad zich in die zin uitspreekt (artikel 11, lid 1 tweede zin van het Reglement van Orde van de Raad). Bij de stemming kan de Nederlandse stoel vervolgens tegenstemmen of zich onthouden.
Kan een parlementair voorbehoud worden gemaakt bij stemming?
Je kunt inderdaad nog een parlementair voorbehoud maken als er al gestemd wordt, maar dat betekent dus in praktijk dat je je onthoudt van stemming. Als je wilt dat ook naar buiten duidelijk wordt dat NL zich in deze onthoudt dan is een verklaring het aangewezen instrument. Maar die had dan eigenlijk bij de bespreking van de raadsagenda op Coreper moeten worden aangekondigd.
Hoe verloopt de agendering voor een zitting van de Raad?
Neem de Commissie ook deel aan de bijeenkomsten van Friends of Presidency (FoP)
Mag een Nederlandse minister Engels spreken in de Raad?
Wat zijn de mogelijkheden om een taal in de EU te introduceren?