C-398/25 Energie-Control Austria 

Contentverzamelaar

C-398/25 Energie-Control Austria 

Prejudiciële hofzaak

Zie bijlage voor de verwijzingsuitspraak, en klik hier voor het dossier van het Hof van Justitie (voor zover beschikbaar).

Termijnen: Motivering departement:     13 augustus 2025
Schriftelijke opmerkingen:                     30 september 2025

Trefwoorden: veilingen, groothandelsmarkt voor energie, marktmanipulatie, reikwijdte verordening

Onderwerp: Verordening 1227/2011 (toezicht groothandelsmarkt energie): artikelen 2 en 5.

De Oostenrijkse energieregulator E-control heeft een administratieve sanctie gevraagd tegen de Zwitserse onderneming Alpiq, wegens vermeende marktmanipulatie bij de handel in grensoverschrijdende elektriciteitstransmissiecapaciteit tussen Oostenrijk en Zwitserland. Alpiq wordt beschuldigd van het kopen van grote hoeveelheden jaarlijkse transmissiecapaciteit om deze vervolgens op maandelijkse veilingen terug te verkopen en daarna weer te bieden op dezelfde capaciteit voor minder geld. Het gedrag was echter volledig conform de wettelijke veilingregels. De Oostenrijkse rechter vraagt het Hof om uitleg van diverse bepalingen van verordening 1227/2011, en naar de reikwijdte van de verordening vanwege het conflict met Zwitserland (een derde land).  

Prejudiciële vragen: 
I. Valt de handel in grensoverschrijdende transmissiecapaciteit tussen de Republiek Oostenrijk en de Zwitserse Bondsstaat en andersom door een Zwitserse vennootschap binnen de werkingssfeer van verordening (EU) nr. 1227/2011 van het Europees Parlement en de Raad van 25 oktober 2011 betreffende de integriteit en transparantie van de groothandelsmarkt voor energie (hierna: „verordening nr. 1227/2011”)? 

II. Is artikel 2, punt 2, onder a), i), van verordening nr. 1227/2011 in overeenstemming met artikel 49, lid 1, van het Handvest van de grondrechten van de Europese Unie? 

III. Is de bevoegdheid van het districtsbestuur tot het opleggen van bestuurlijke boetes op grond van § 89, lid 2, van het Elektrizitätswirtschafts- und -organisationsgesetz 2010 (Oostenrijkse elektriciteitswet 2010) verenigbaar met de Unierechtelijke criteria voor onderzoeks- en handhavingsbevoegdheden in de zin van artikel 13, lid 1, van verordening nr. 1227/2011 en met de Unierechtelijke criteria voor doeltreffende en afschrikwekkende sancties in de zin van artikel 18 van verordening nr. 1227/2011? Indien de eerste tot en met de derde bevestigend worden beantwoord: 

IV. Kan een (rechts)persoon onjuiste of misleidende signalen in de zin van artikel 2, punt 2, onder a), i), van verordening nr. 1227/2011 geven als hij zich houdt aan de in verordening (EU) 2016/1719 van de Commissie van 26 september 2016 tot vaststelling van richtsnoeren betreffende capaciteitstoewijzing op de langere termijn (hierna: „verordening [EU] 2016/1719”) en de „Allocation Rules for Forward Capacity – Allocation on SwissBorders” (10/2019) (hierna: „Allocation Rules on Swiss Borders”) vastgestelde procedureregels voor het gedrag bij veilingen van grensoverschrijdende transmissiecapaciteit op het overeenkomstig laatstgenoemde verordening ingestelde digitale handelsplatform (centraal toewijzingsplatform van het Joint Allocation Office [hierna: „JAO”])?  

V. Indien de vierde vraag bevestigend wordt beantwoord: Vormt de teruggave van op jaarlijkse veilingen gekochte grensoverschrijdende transmissiecapaciteit op een maandelijkse veiling en de daaropvolgende indiening van aankoopbiedingen voor dezelfde maandelijkse veiling („Return and Bid Strategy”) op het centrale toewijzingsplatform van het JAO marktmanipulatie in de zin van artikel 2, punt 2, onder a), i), van verordening nr. 1227/2011? Indien de eerste en de derde vraag bevestigend worden beantwoord: VI. Leidt de teruggave van op jaarlijkse veilingen gekochte grensoverschrijdende transmissiecapaciteit op een maandelijkse veiling en de daaropvolgende indiening van aankoopbiedingen voor dezelfde maandelijkse veiling („Return and Bid Strategy”) op het centrale toewijzingsplatform van het JAO tot schending van het „useit-or-sell-it”-beginsel in de zin van artikel 2, punt 6, van verordening (EU) 2016/1719 juncto artikel 45, lid 1, van de Allocation Rules on Swiss Borders? 

VII. Kan de prijs ondanks rechtmatig gedrag bij een veiling op het centrale toewijzingsplatform van het JAO zodanig worden beïnvloed dat een kunstmatig prijsniveau wordt bereikt en er dus sprake is van marktmanipulatie in de zin van artikel 2, punt 2, onder a), ii), van verordening nr. 1227/2011? 

VIII. Indien de zesde vraag bevestigend wordt beantwoord: Vormt de teruggave van op jaarlijkse veilingen gekochte grensoverschrijdende transmissiecapaciteit op een maandelijkse veiling en de daaropvolgende indiening van aankoopbiedingen voor dezelfde maandelijkse veiling op het centrale toewijzingsplatform van het JAO marktmanipulatie in de zin van artikel 2, punt 2, onder a), ii), van verordening nr. 1227/2011?

Aangehaalde (recente) jurisprudentie: C-501/1

Specifiek beleidsterrein: EZ

Gerelateerde documenten