Eurobarometer over meertaligheid van Europeanen gepubliceerd

Contentverzamelaar

Eurobarometer over meertaligheid van Europeanen gepubliceerd

De uitkomst van de Eurobarometerenquête wijst op een toenemende erkenning van het belang van taalkundige verscheidenheid voor het vergroten van het cultureel begrip, de economische kansen en de sociale cohesie in Europa.

Een grote meerderheid van de Europeanen (86 procent) is van mening dat iedereen ten minste één vreemde taal moet spreken en dat bijna drie op de vijf (59 procent) een gesprek kunnen voeren in één taal. Dit zijn enkele van de resultaten van de nieuwe Eurobarometer over „Europeanen en hun talen” die de Commissie op 21 mei 2024 heeft gepubliceerd.

Achtergrond
Het bevorderen van taalvaardigheden staat centraal in de rol van de EU in het onderwijs en in de visie om een Europese onderwijsruimte tot stand te brengen.

Met 24 officiële talen en ongeveer 60 regionale en minderheidstalen die in de Europese Unie worden gesproken, is meertaligheid een levendig voorbeeld van de Europese culturele diversiteit.

Meertaligheid is ook een van de acht sleutelcompetenties die nodig zijn voor persoonlijke ontplooiing, een gezonde en duurzame levensstijl, inzetbaarheid, actief burgerschap en sociale inclusie, zoals uiteengezet in de aanbeveling van de Raad van 2018 inzake sleutelcompetenties voor een leven lang leren.

De enquête werd van september tot oktober 2023 in alle 27 EU-lidstaten gehouden. 26 523 respondenten van 15 jaar en ouder en met uiteenlopende demografische achtergronden werden in hun moedertaal ondervraagd.

De Eurobarometer
Uit de Eurobarometer, die twaalf jaar na de laatste enquête over dit onderwerp werd gehouden, blijkt dat de burgers zeer positief staan tegenover meertaligheid:

  • 86 procent van de respondenten is van mening dat iedereen ten minste één andere taal dan zijn moedertaal moet spreken en 69 procent zegt meer dan één taal;
  • 76 procent vindt dat het verbeteren van de taalvaardigheden een beleidsprioriteit moet zijn; en
  • 84 procent is van mening dat regionale en minderheidstalen moeten worden beschermd.

De Commissie bevordert taaldiversiteit in de Europese Unie via projecten die worden gefinancierd door het Erasmus ± programma en Creatief Europa. Zie deze websitepagina van de Commissie over initiatieven op het gebied van taalonderwijs

Wat de kennis van vreemde talen betreft, blijkt uit de Eurobarometer-enquête dat er sinds de laatste enquête in 2012 positieve maar bescheiden vooruitgang is geboekt.

De vooruitgang brengt de EU dichter bij de doelstelling voor jongeren die in de aanbeveling van de Raad van 2019 betreffende een alomvattende aanpak van het onderwijzen en leren van talen is geschetst, namelijk het verwerven van kennis van de onderwijstaal en kennis van twee andere talen vóór het einde van het hoger secundair onderwijs.

Bijna de helft van de Europeanen (47 procent) spreekt Engels als vreemde taal. Na Engels zijn Frans (11 procent), Duits (10 procent) en Spaans (7 procent) zijn de meest gesproken vreemde talen in de EU.

De bevindingen zijn in overeenstemming met de resultaten van het Eurydice Key Data Report 2023 over het onderwijzen van talen op school in Europa, waaruit blijkt dat 98,3 procent van de Europese leerlingen in het lager middelbaar onderwijs en in toenemende mate vanaf jonge leeftijd Engels leert.

Ook zijn de resultaten in overeenstemming met een recente studie van de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling), ondersteund door de Commissie, over hoe 15-jarigen Engels leren. Uit deze studie blijkt dat jongeren steeds vaker talen buiten de klas leren door gebruik te maken van internet, sociale media of inhoud in de oorspronkelijke taal te bekijken.

Gemiddeld 11,5 procent van de leerlingen in de EU spreekt thuis een andere taal dan op school, waaruit blijkt dat meertalige klaslokalen in Europa een realiteit zijn.

Meer informatie:
Persbericht Europese Commissie
ECER-dossier: Talen in het EU-recht