Europese Commissie brengt Mededeling en Verordeningsvoorstel uit over toegang tot kritieke grondstoffen en de aanvoer daarvan
Contentverzamelaar
Europese Commissie brengt Mededeling en Verordeningsvoorstel uit over toegang tot kritieke grondstoffen en de aanvoer daarvan
Nieuwsbericht | 21-03-2023
Het gaat om de Mededeling over een veilige en duurzame toelevering van kritieke grondstoffen (COM (2023) 165) en het voorstel voor een EU-Verordening (European Critical Raw Materials Act; COM (2023) 160) van 16 maart 2023. Tegelijk werd ook een Q&A-overzicht en een factsheet gepresenteerd (zie ook website-pagina Commissie).
Achtergrond
De
verordening stelt een regelgevingskader vast om de
ontwikkeling van binnenlandse capaciteiten te ondersteunen
en de duurzaamheid en circulariteit van de
toeleveringsketens van kritieke grondstoffen in de EU te
versterken. In de mededeling worden maatregelen voorgesteld
om de diversificatie van toeleveringsketens te bevorderen
door nieuwe internationale wederzijds ondersteunende
partnerschappen. De nadruk ligt ook op het maximaliseren van
de bijdrage van de handelsovereenkomsten van de EU, in
volledige complementariteit met de Global Gateway-strategie.
Kritieke
grondstoffen zijn onmisbaar voor vele strategische sectoren,
denk daarbij aan de nettonulindustrie, de digitale
industrie, de lucht- en ruimtevaartsector en defensie. De
vraag naar kritieke grondstoffen zal waarschijnlijk
drastisch toenemen, en Europa is hierbij afhankelijk van
invoer, vaak van leveranciers in derde landen die vrijwel
een monopolie hebben. Risico's voor toeleveringsketens in
verband met dergelijke strategische afhankelijkheden moeten
worden beperkt om de economische veerkracht van de EU te
vergroten, zoals ook blijkt uit tekorten na COVID-19 en de
energiecrisis na de oorlog in Oekraïne. De inspanningen van
de EU om haar klimaat- en digitale doelstellingen te
verwezenlijken staan onder druk.
De verordening en
mededeling maken gebruik van de sterke punten en kansen van
de EU-interne markt en de externe partnerschappen van de EU
om de toeleveringsketens van kritieke grondstoffen in de EU
te diversifiëren en veerkrachtiger te maken. De wetgeving
inzake kritieke grondstoffen verbetert ook de capaciteit van
de EU om het risico op verstoringen te monitoren en te
beperken, en verbetert de circulariteit en duurzaamheid.
Samen met de hervorming van de opzet van de
elektriciteitsmarkt (zie ook dit
ECER-bericht) en de wetgeving voor een koolstofneutrale
nettonulindustrie (zie ook dit
ECER-bericht) scheppen de voorgestelde maatregelen inzake
kritieke grondstoffen een gunstig regelgevingsklimaat voor
de nettonulindustrie en het concurrentievermogen van de
Europese industrie, zoals ook aangekondigd in
het industrieel plan voor de Green Deal (zie ook dit
ECER-bericht). De regelgeving zal zorgen voor betrouwbare,
duurzame en concurrerende toeleveringsketens voor schone
energie met het oog op de verwezenlijking van de klimaat- en
energieambities van de EU.
De maatregelen bouwen onder meer voort op het eerdere prognoseverslag van het Gemeenschappelijk Centrum voor Onderzoek (JRC) van de Commissie. Het JRC heeft ook het informatiesysteem voor grondstoffen vernieuwd, dat kennis verschaft over grondstoffen, zowel primaire (gewonnen/geoogst) als secundaire, bijvoorbeeld uit recycling. Het biedt informatie over specifieke materialen, landen en verschillende sectoren en technologieën, en omvat analyses van zowel vraag als aanbod, zowel actueel als toekomstig.
De voorgestelde verordening zal nu verder eerst door het Europees Parlement en de Raad van de EU worden besproken en goedgekeurd voordat deze kan worden aangenomen en in werking treedt.
De maatregelen
Met de
voorgestelde wetgeving inzake kritieke grondstoffen krijgt
de EU noodzakelijke instrumenten om haar toegang tot een
betrouwbare en duurzame aanvoer van kritieke grondstoffen te
waarborgen. Dit gebeurt voornamelijk door middel van:
Vaststelling
van duidelijke prioriteiten voor actie:
Naast een
bijgewerkte lijst van kritieke grondstoffen bevat de
wetgeving een lijst van strategische grondstoffen, die
cruciaal zijn voor technologieën die belangrijk zijn voor de
groene en digitale ambities van Europa en voor defensie- en
ruimtevaarttoepassingen, maar die in de toekomst potentiële
toeleveringsrisico's kennen. De verordening neemt zowel de
lijsten van kritieke als strategische grondstoffen in
EU-wetgeving op en stelt duidelijke normen vast voor de
interne capaciteit in de hele strategische toeleveringsketen
(minimaal 10 procent van het jaarlijkse verbruik van de EU
voor extractie; 40 procent voor verwerking; 15 procent voor
recycling en niet meer dan 65 procent van elke strategische
grondstof in de Unie in elk relevant stadium van
verwerking afkomstig uit één derde land).
Totstandbrenging
van betrouwbare en veerkrachtige toeleveringsketens voor
kritieke grondstoffen voor de EU:
De wetgeving
zal onder meer de administratieve lasten verminderen en de
vergunningsprocedures voor projecten op het gebied van
kritieke grondstoffen in de EU vereenvoudigen.
Middelen om
toeleveringsrisico's voor de EU te beperken:
Om de
veerkracht van de toeleveringsketens te waarborgen, wordt
onder meer voorzien in toezicht op toeleveringsketens voor
kritieke grondstoffen en in de coördinatie van strategische
grondstoffenvoorraden tussen de lidstaten.
Investeringen
in onderzoek, innovatie en vaardigheden:
De
Commissie zal de invoering en toepassing van baanbrekende
technologieën met betrekking tot kritieke grondstoffen
versterken en via de oprichting van een grootschalig
partnerschap voor vaardigheden op het gebied van kritieke
grondstoffen en van een grondstoffenacademie de vaardigheden
bevorderen die relevant zijn. In externe betrekkingen wordt
de Global Gateway gebruikt als instrument om partnerlanden
bij te staan.
Bescherming
van het milieu door verbeterde circulariteit en
duurzaamheid van kritieke grondstoffen:
Betere
toevoer van kritieke grondstoffen gaat gepaard met meer
inspanning om eventuele negatieve gevolgen, zowel binnen de
EU als in derde landen, onder meer op het gebied van
arbeidsrechten, mensenrechten en milieubescherming te
beperken. Inspanningen om de duurzame ontwikkeling van
waardeketens voor die grondstoffen te verbeteren zullen ook
bijdragen aan bevordering van de economische ontwikkeling in
derde landen, duurzaamheidsgovernance, mensenrechten,
conflictoplossing en regionale stabiliteit. Lidstaten moeten
nationale maatregelen vaststellen en uitvoeren om de
inzameling van afval dat rijk is aan kritieke grondstoffen
te verbeteren en ervoor te zorgen dat dit wordt gerecycled
tot secundaire kritieke grondstoffen.
Internationale component
Omdat de EU
nooit zelfvoorzienend zal zijn voor de levering van kritieke
grondstoffen en afhankelijk blijft van invoer is ook de
internationale handel van essentieel belang om de
wereldwijde productie te ondersteunen en de diversificatie
van het aanbod te waarborgen. De EU moet daarom mondiale
samenwerking met betrouwbare partners versterken, onder meer
om investeringen te ontwikkelen. Partnerschappen van de EU
met opkomende markten en ontwikkelingslanden, met name in
het kader van de Global Gateway-strategie, spelen hierbij
een rol. Tot slot is van belang dat de EU handelstransacties
opvoert en strategische partnerschappen verder ontwikkeld op
internationaal niveau.
Meer informatie:
Persbericht
Europese Commissie
ECER-dossier:
Klimaat en Milieu