Politiek akkoord tussen Raad en Europees parlement over EU-Verordening transparantie politieke reclame
Contentverzamelaar
Politiek akkoord tussen Raad en Europees parlement over EU-Verordening transparantie politieke reclame
Nieuwsbericht | 15-11-2023
Het gaat om het op 7 november 2023 bereikte politiek akkoord tussen het Europees Parlement en de Raad over het voorstel van de Europese Commissie uit november 2021 voor de verordening betreffende transparantie van politieke reclame (COM (2021) 731) (zie ook dit ECER-bericht). Het initiatief voor die EU-Verordening maakt deel uit van de maatregelen van de Commissie om de integriteit van verkiezingen te beschermen en het open democratisch debat te ondersteunen (zie voor meer informatie ook deze webpagina van de Europese Commissie).
Ook in de politieke beleidslijnen voor de nieuwe Europese Commissie uit juli 2019 voor wetgevingsvoorstellen werd een voorstel voor meer transparantie over betaalde politieke reclame al aangekondigd. In het actieplan voor Europese democratie van december 2020 presenteerde de Commissie daarna haar beoordeling van de uitdagingen op het gebied van politieke reclame en kwesties die verband houden met nieuwe technieken die worden gebruikt voor gerichte reclame op basis van persoonsgegevens van gebruikers. Daarbij werd gesignaleerd dat ook als de gegevens op correcte wijze zijn verkregen, deze technieken kunnen worden misbruikt om de kwetsbaarheden van burgers uit te buiten
Het politiek akkoord tussen het Europees Parlement en de Raad moet nu eerst nog formeel worden goedgekeurd door de medewetgevers. De Europese Commissie heeft aangegeven tijdige naleving van de EU-Verordening te ondersteunen, onder meer in het kader van de praktijkcode betreffende desinformatie.
De nieuwe EU-Verordening
De verordening bouwt voort op en vormt een aanvulling
op de relevante EU-wetgeving, waaronder de algemene
verordening gegevensbescherming (AVG) (zie ook dit
ECER-dossier) en de digitaledienstenverordening
(zie ook dit
ECER-dossier).
Voor het toezicht op de regels
inzake targeting leunt de verordening op het bestaande
gegevensbeschermingskader. Wat aanbieders van
tussenhandelsdiensten betreft, sluit de verordening
uitdrukkelijk aan bij het handhavingskader dat is vastgelegd
in de digitaledienstenverordening. De verordening bevat
uitgebreide regels inzake transparantie,
verantwoordingsplicht en systeemontwerp voor onder meer
politieke reclame op onlineplatforms. De actualisering van
de op zelfregulering gebaseerde praktijkcode betreffende
desinformatie, op basis van richtsnoeren
van de Commissie, vormt een aanvulling op de
verordening betreffende transparantie van politieke reclame.
Gebruikmaken van targeting-
en amplificatietechnieken voor politieke onlinereclame
mag op grond van het voorstel voor de verordening in
de toekomst alleen op basis van persoonsgegevens die
van de betrokkene zijn verkregen en wanneer de
betrokkene hier toestemming voor heeft gegeven. Het
gebruik van gevoelige persoonsgegevens wordt verboden.
Dit zal misbruik van persoonsgegevens voor eventuele
manipulatie van kiezers terugdringen. Alle politieke
onlinereclames zullen beschikbaar komen in een
onlinereclamedatabank. Drie maanden voor de
verkiezingen is het verboden om politieke reclame te
maken in opdracht van entiteiten buiten de EU.
Meer informatie:
Persbericht
Europese Commissie
ECER-EU-essentieel
: Openbaarheid
ECER-dossier
: Burgerschap van de Unie, burgerschapsrechten