Europese Commissie doet voorstel voor transparante politieke reclame en actualisering van verkiezingsregels
Contentverzamelaar
Europese Commissie doet voorstel voor transparante politieke reclame en actualisering van verkiezingsregels
Nieuwsbericht | 29-11-2021
Het gaat onder meer om het voorstel voor een verordening over transparantie en gerichte politieke reclame (EN), het voorstel voor herziening van de richtlijn betreffende het kiesrecht bij gemeenteraadsverkiezingen (EN) en het voorstel voor herziening van de richtlijn betreffende het kiesrecht bij de verkiezingen voor het Europees Parlement (EN).
Het hele op 25 november door de
Commissie gepresenteerde pakket maatregelen beoogt de
democratie te versterken en de integriteit rondom
verkiezingen te beschermen. De Commissie bracht tegelijk
een
Vragen en
antwoorden overzicht
over het pakket uit (EN). Naast
bovengenoemde voorstellen houdt het pakket ook een
voorstel voor een
mededeling
over de bescherming van integriteit bij verkiezingen en
ter bevordering van democratische deelname
(EN) en een
voorstel om
de EU-regels over de financiering van Europese politieke
partijen en stichtingen te actualiseren
(EN).
Nadat de voorstellen zijn
besproken in het Europees Parlement en de Raad is het de
bedoeling dat de nieuwe regels in het voorjaar van 2023,
namelijk één jaar voor de verkiezingen van het Europees
Parlement, in werking treden en door de lidstaten volledig
worden uitgevoerd.
Achtergrond
Reeds in de
politieke beleidslijnen
van Commissievoorzitter Von der
Leyen uit 2019 en de daarin opgenomen prioriteit om de
Europese democratie een nieuwe impuls te geven, werden
wetgevingsvoorstellen aangekondigd die gaan zorgen voor
meer transparantie over betaalde politieke reclame,
evenals duidelijkere regels voor de financiering van
Europese politieke partijen. In de mededeling over het
actieplan voor
Europese democratie
van december 2020 presenteerde
de Commissie haar eerste beoordeling van uitdagingen op
het gebied van politieke reclame en kwesties die verband
houden met nieuwe technieken die worden gebruikt voor
gerichte reclame op basis van persoonsgegevens van
gebruikers. Deze technieken kunnen worden misbruikt om de
kwetsbaarheden van burgers uit te buiten. Uit de
Eurobarometer-enquête
van maart 2021 (zie
dit ECER-bericht
) bleek dat bijna vier op de
tien Europeanen zijn blootgesteld aan inhoud waarvan zij
niet gemakkelijk konden bepalen of het om een politieke
advertentie ging of niet.
De voorgestelde verordening is gebaseerd - en vormt een aanvulling- op de relevante EU-wetgeving betreffende de algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en de voorgestelde wet inzake digitale diensten (zie ook dit ECER-bericht ). Ook de onlangs gepubliceerde richtsnoeren van de Commissie over desinformatie (zie ook dit ECER-bericht ) moeten een aanvulling vormen op de voorgestelde verordening.
De bestaande verordening betreffende het statuut en de financiering van Europese politieke partijen en Europese politieke stichtingen is een wetgevingsinstrument dat tot nu toe alleen is toegepast bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2019. De reden voor het voorstel van de Commissie tot herschikking van die verordening is dat de huidige regelgeving een aantal lacunes bevat die Europese politieke partijen en stichtingen beletten bij te dragen tot de totstandbrenging van een Europese politieke ruimte. Die partijen kunnen momenteel geen invulling geven aan hun taak om de stem van de EU-burgers te vertegenwoordigen. Daarom wordt de verordening geactualiseerd. Dit moet de interactie van Europese politieke partijen en stichtingen met de erbij aangesloten nationale partijen en met het buitenland vergemakkelijken, voor meer transparantie zorgen, met name in verband met politieke reclame en donaties, buitensporige administratieve lasten verminderen en de financiële levensvatbaarheid van Europese politieke partijen en stichtingen versterken.
EU-burgers die in een andere
lidstaat wonen dan die waarvan zij de nationaliteit
hebben, ook wel “mobiele EU-burgers” genoemd, hebben
actief en passief kiesrecht bij verkiezingen voor het
Europees Parlement en gemeenteraadsverkiezingen in de
lidstaat waar zij wonen. Toch blijkt dat zij minder vaak
deelnemen aan de verkiezingen dan de burgers van het
woonland, onder meer vanwege ingewikkelde
registratieprocedures in het woonland of door het
ontbreken van duidelijke informatie over hun rechten. Dit
maakt het uitoefenen van het stemrecht voor mobiele
EU-burgers moeilijker en ondermijnt hun democratische
rechten. Om aan deze bezwaren tegemoet te komen, stelt de
Commissie een actualisering voor van de bestaande
richtlijn betreffende
het actief en passief kiesrecht bij de verkiezingen voor
het Europees Parlement
en de bestaande
richtlijn betreffende
de uitoefening van het actief en passief kiesrecht bij gemeenteraadsverkiezingen
.
Onder meer komt er een verplichting om deze burgers
proactief te informeren over hun kiesrecht,
gestandaardiseerde modellen te gebruiken voor de
registratie als kiezer of als kandidaat, en talen te
gebruiken die door veel van de mobiele EU-burgers op hun
grondgebied worden gesproken. Het voorstel voorziet ook in
maatregelen om te voorkomen dat mobiele EU-burgers worden
uitgeschreven uit het kiezersregister in hun land van herkomst.
Duidelijke regels over
transparantie en gerichte politieke reclame
De belangrijkste maatregelen in
de voorgestelde verordening inzake transparantie en
gerichte politieke reclame betreffen:
- Toepassingsgebied: h et gaat om advertenties van, voor of namens een politicus of politieke partij, maar ook om thematisch georiënteerde reclame die het resultaat van verkiezingen, referenda, wet- of regelgevingsprocessen of stemgedrag kan beïnvloeden;
- Transparantielabels: Betaalde politieke reclame moet duidelijk als zodanig worden gelabeld en er moeten bepaalde basisgegevens in staan, zoals de naam van de sponsor. Een transparantieverklaring stelt welk bedrag aan politieke reclame is besteed, waar het vandaan komt en wat het verband is tussen de reclame en de betrokken verkiezing;
- Strikte voorwaarden voor targeting en amplificatie: Politieke targeting- en amplificatietechnieken waarbij gebruik wordt gemaakt van gevoelige persoonsgegevens, zoals etnische afkomst, religieuze overtuiging of seksuele oriëntatie worden verboden. Zulke technieken zijn alleen toegestaan met de uitdrukkelijke toestemming van de betrokkene. Onder voorwaarden kan targeting worden toegestaan. In advertenties moet onder meer duidelijk worden vermelden waarom iemand met de reclame wordt benaderd. Organisaties die gebruikmaken van politieke targeting en amplificatie moeten hun interne beleid voor het gebruik daarvan bekendmaken. Wordt niet aan alle transparantievoorschriften voldaan, dan mag de politieke advertentie niet worden gepubliceerd;
- Boetes voor overtredingen: Lidstaten krijgen de verplichting om doeltreffende, evenredige en afschrikkende boetes op te leggen wanneer de regels inzake transparantie van politieke reclame worden overtreden. De nationale gegevensbeschermingsautoriteiten houden specifiek toezicht op het gebruik van persoonsgegevens voor politieke targeting en kunnen boetes opleggen in overeenstemming met de gegevensbeschermingsregels van de EU.
Meer informatie:
- Persbericht Europese Commissie
- Webpagina Europese Commissie: het kiesrecht en het pakket (EN)
- ECER-dossier : Burgerschap van de Unie, burgerschapsrechten