Europese Commissie keurt werkprogramma voor bevordering afzet agrovoedingsmiddelen goed
Nieuwsbericht | 17-12-2024
Het werkprogramma voor afzetbevorderingsbeleid 2025, dat op 13 december 2024 door de Commissie is goedgekeurd, is bedoeld om nieuwe marktkansen te ontwikkelen voor EU-landbouwers en de bredere levensmiddelenindustrie in de EU, en om hen te helpen hun bestaande activiteiten veilig te stellen. Bij deze prioriteiten wordt rekening gehouden met de overkoepelende doelstellingen van duurzaamheid en concurrentievermogen, alsook met voedselzekerheid, zoals uiteengezet in de politieke richtsnoeren voor de Commissie 2024-2029 (zie ook dit ECER-bericht).
Meer informatie over de geselecteerde programma's in 2024 is hier verkrijgbaar en meer informatie over afzetbevordering van landbouwproducten op de website van de Europese Commissie hier.
De vaststelling van het werkprogramma voor 2025 markeert tien jaar EU-afzetbevorderingsbeleid. In deze periode heeft de Europese Commissie in totaal meer dan 600 campagnes medegefinancierd via het gemeenschappelijke initiatief “Enjoy, it's from Europe” ter ondersteuning van de reputatie van agrovoedingsproducten uit de EU in de Unie en de rest van de wereld.
De bedragen die beschikbaar zijn voor programma's die in 2025 moeten worden geselecteerd, zijn verdeeld over afzetbevordering in niet-EU-landen (63,4 miljoen euro) en op de interne markt van de EU (58,6 miljoen euro).
In het werkprogramma worden regio's en landen met een groot groeipotentieel buiten de EU aangewezen als belangrijkste afzetbevorderingsdoelmarkten. Deze omvatten China, Japan, Zuid-Korea, Singapore en Noord-Amerika. Het Verenigd Koninkrijk blijft een van de belangrijkste exportmarkten voor agrovoedingsproducten uit de EU en neemt meer dan 20 procent van de uitvoer van agrovoedingsmiddelen uit de EU voor zijn rekening.
De begroting voor de interne markt van de EU is als volgt verdeeld:
Nog eens 10 miljoen euro wordt gereserveerd voor acties in geval van ernstige marktverstoring, verlies van consumentenvertrouwen of andere problemen. Deze begroting wordt opnieuw toegewezen aan programma's in derde landen indien deze niet worden gebruikt.
Het werkprogramma voorziet ook in een aantal initiatieven die rechtstreeks door de Europese Commissie moeten worden uitgevoerd. Dergelijke activiteiten omvatten promotie- en voorlichtingscampagnes in derde landen, deelname aan maximaal vijf grote internationale agrovoedingsbeurzen, de organisatie van missies op hoog niveau met delegaties van bedrijven naar derde landen en de ontwikkeling van handboeken voor markttoegang voor exporteurs.
Hoe verder? Het Europees Uitvoerend Agentschap onderzoek (REA) zal eind januari 2025 twee oproepen tot het indienen van voorstellen lanceren. Eén voor zogenaamde “eenvoudige” programma's, met een of meer organisaties uit hetzelfde EU-land en één voor "multiprogramma's", met ten minste twee organisaties uit ten minste twee lidstaten, of van een of meer organisaties op Europees niveau. Een breed scala van marktdeelnemers komen in aanmerking om financiering aan te vragen en hun voorstellen in te dienen. De oproepen staan open voor aanvragen voor een periode van drie maanden. Een kaart van alle promotie- en voorlichtingscampagnes en een “subsidiabiliteitscontrole” zijn beschikbaar op het portaal “Enjoy, It's from Europe”.
Meer informatie: Persbericht Europese Commissie ECER-dossier: Landbouw ECER-dossier: Klimaat en Milieu ECER-dossier : Intellectuele eigendom ECER-dossier : Handelspolitiek